poniedziałek , 26 Luty 2018
Główna / Dieta / ŻELAZO – jaką rolę pełnią w organizmie?
Iron molecular formula

ŻELAZO – jaką rolę pełnią w organizmie?

Żelazo jest mikroelementem niezbędnym do życia, wchodzi w skład barwnika krwinek czerwonych, czyli hemoglobiny. Zbyt niski poziom tego pierwiastka powoduje niedokrwistość (anemię), a jego nadmiar stanowi zagrożenie dla człowieka, ponieważ powoduje HEMOCHROMATOZĘ.

Nadmiar żelaza w organizmie powoduje jego odkładanie w tkankach i narządach, czego efektem mogą być liczne uszkodzenia oraz zaburzenia funkcji, takich jak:
– WĄTROBA (w wyniku odkładania następuje włóknienie, marskość, wzrasta również ryzyko raka wątroby),
– CUKRZYCA (uszkodzenie komórek wysp trzustkowych),
– NIEDOCZYNNOŚĆ TARCZYCY,
– ZABURZENIA KARDIOLOGICZNE (kardiomiopatia, zaburzenia rytmu serca, niewydolność krążenia),
– NIEPRAWIDŁOWE DOJRZEWANIE PŁCIOWE,
– BEZPŁODNOŚĆ.

PRZYCZYNY NADMIARU ŻELAZA W ORGANIŹMIE:

– przedawkowanie leków na anemię,
– przyczyny genetyczne,
– przewlekłe wirusowe zapalenia wątroby,
– zła dieta,
– przewlekle zapalenie trzustki,
– niealkoholowe stłuszczenie wątroby,
– mukowiscydoza,
– zaburzenia aktywności enzymów regulujących gospodarkę żelaza w organizmie.

JAK POZBYĆ SIĘ NADMIARU ŻELAZA Z ORGANIZMU?

1. DIETA, należy rozpocząć dietę niskożelazową, która polega na ograniczeniu lub całkowitym wykluczeniu mięsa.
2. CHELATACJA ŻELAZA – w przypadku ostrego zatrucia żelazem medycy używają chelatora farmakologicznego jakim jest deferoksamina.
3. KRWIODAWSTWO, upuszczanie krwi.

Wykrycie choroby – HEMOCHROMATOZY w początkowym stadium umożliwia wdrożenie odpowiedniego leczenia, które na początku obejmuje głównie DIETĘ ubogą w żelazo. Zaleca się także spożywanie pokarmów, które zmniejszają wchłanianie tego pierwiastka, a także ograniczenie tych, które je zwiększają. Zaawansowana postać choroby wymaga natomiast regularnego UPUSZCZANIE KRWI.

PRODUKTY BOGATE W ŻELAZO:
– wątróbka,
– chude czerwone mięso,
– podroby,
– ryby,
– żółtko z jajka,
– warzywa strączkowe,
– kapusta,
– pomidory,
– szpinak,
– brokuły,
– kasza gryczana,
– soczewica,
– sałata,
– botwinka,
– pestki dyni,
– płatki owsiane,
– kasza jaglana,
– ziarno sezamu,
– pieczywo z pełnego przemiału,
– rodzynki,
– śliwki suszone,
– daktyle,
– figi,
– morele,
– orzechy.

Sprawdź Również

UKŁAD ODPORNOŚCIOWY (IMMUNOLOGICZNY)

Każdego dnia nasz organizm zmaga się z różnego rodzaju szkodliwymi substancjami,  do których należą: – …